Scenariusz zajęć 

TEMAT: Umiem powiedzieć „Nie”

CELE:

Uczeń:

  • zdobywa umiejętności analizy sytuacji konfliktowej
  • charakteryzuje zachowania asertywne
  • wykazuje znaczenie zachowania asertywnego
  • wie, co to jest empatia
  • wzrasta jego poczucie bezpieczeństwa ucznia w klasie i szkole
  • ćwiczy umiejętności reagowania w sytuacji przemocy

METODY:

  • praca z filmem edukacyjnym
  • pogadanka
  • burza mózgów
  • analiza sytuacji

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • film edukacyjny o asertywności
  • przykłady scenek i sytuacji

PRZEBIEG LEKCJI:

  1. Uczniowie zastanawiają się co to jest przemoc, na tablicy wypisują swoje przemyślenia.
  2. Uczniowie wspólnie z nauczycielem dzielą wypisane sytuacje związane z przemocą na przemoc: fizyczną i psychiczną.
  3. Projekcja filmu o asertywności, w którym przedstawione są różne możliwości radzenia sobie w sytuacji konfliktowej. Uczniowie wybierają sposób najbardziej asertywny.
  4. Uczniowie podzieleni na grupy losuje scenki i sytuacje, które opracowują i przedstawiają w nich rozwiązania asertywne. Po inscenizacjach uczniowie dzielą się swoimi odczuciami.

 


Przykłady scenek:

SCENKA I:
Mateusz zjadł słodkie ciastko i bardzo chce mu się pić. W czasie przerwy poszedł do sklepiku szkolnego i ustawił się jako jeden z pierwszych. Przerwa trwała tylko 10 minut, ale był pewny, że zdąży kupić jakiś napój. Kiedy przyszła jego kolej, chłopak ze starszej klasy chwycił go za bluzę i wypchnął z kolejki mówiąc: spadaj mały teraz ja kupuję.

SCENKA II:
Na boisku podczas przerwy podchodzą do dziewczynki trzej starsi, silni chłopcy i mówią: „Dawaj 5 złotych jak chcesz być cała”.

SCENKA III:
Koleżanka z klasy wyśmiewa buty Ani, mówi, że chyba były kupione „na ciuchach” albo po starszym bracie.

SYTUACJA I:
Na korytarzu otacza cię grupka chłopców i zaczyna popychać. Niedaleko jest nauczyciel i wielu uczniów.

SYTUACJA II:
Dwie dziewczyny niszczą twoją kurtkę w szatni. Wokół jest pełno koleżanek.

SYTUACJA III:
Widzisz, jak koledzy chowają zeszyt z zadaniem domowym uczniowi, któremu wszyscy dokuczają. Szuka go bezskutecznie, rozpłakał się, a w tym czasie inni się śmieją uważając sytuację za zabawną.

4.    Uczniowie odpowiadają na pytania:

  • Jak się czuła osoba pokrzywdzona?
  • Dlaczego inni uczniowie używają przemocy?
  • Jak powinni zachować się świadkowie nieprzyjemnych sytuacji

5.    Podsumowanie.

 

 
ZPO nr 1 w Mławie
Reklama
BIP
Reklama
Reklama
Szkoła Promująca Zdrowie
Reklama
Przedszkole Promujące Zdrowie
Szkoła Zdrowego Żywienia
Reklama
Przedszkole z tradycjami
Reklama
Kreatywne przedszkole
Reklama
InstaLing
Reklama
Reklama
Zajęcia sportowe
Reklama
Reklama
Przedszkole Zdrowego Żywienia cert
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Promujemy sport
Reklama
Statystyka gości
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj397
mod_vvisit_counterWczoraj574
mod_vvisit_counterTen tydzień971
mod_vvisit_counterPoprzedni tydzień3810
mod_vvisit_counterTen miesiąc2949
mod_vvisit_counterPoprzedni miesiąc19089
mod_vvisit_counterRazem1098033

Online (20 minutes ago): 8
Your IP: 54.165.57.161
,
Today: Gru 06, 2021
Reklama