Kącik pedagoga
Nauczyciele
Logowanie



Odliczanie
Do końca roku szkolnego zostało
.

Na przełomie lutego i marca 2020r. psycholog szkolny Marta Drzewiecka realizowała w klasie IVa program profilaktyczny „Tajemnica zaginionej skarbonki”. Program oparty jest na animowanym filmie o tym samym tytule, którego bohaterami są różne postacie z bajek. Głównym celem programu było przybliżenie uczniom podstawowych informacji na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych. W filmie został przedstawiony mechanizm uzależnienia, szkodliwości, oraz strat ponoszonych przez ludzi uwikłanych w branie środków zmieniających świadomość (alkohol, narkotyki, leki i inne).

Po projekcji filmu odbyła się kontrolowana dyskusja z uczniami. Podczas niej zwrócono szczególną uwagę na przyczyny i skutki uzależnień ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania społecznego osoby uzależnionej.

Kontynuacją realizacji programu profilaktycznego Tajemnica zaginionej skarbonki były zajęcia przeprowadzone również przez szkolnego psychologa Martę Drzewiecką, nt. Umiem powiedzieć „Nie”.

Celem tych zajęć było:

  1. zapoznanie uczniów z definicją – asertywności,
  2. poznanie różnych sposobów asertywnej odmowy,
  3. rozwijanie umiejętności asertywnego odmawiania,
  4. kształtowanie umiejętności radzenia sobie z presją rówieśniczą,
  5. zrozumienie potrzeby udzielania sobie wzajemnej pomocy,
  6. uświadomienie sobie, że są sytuacje, w których warto umieć odmawiać.

Na zajęciach uczniowie mieli możliwość poznać trzy postawy, które przyjmujemy w relacjach z innymi:
postawa uległa (poddawanie się),
postawa agresywna (walka o swoje prawa, nie szanowanie praw innych),
postawa asertywna (szanowanie własnych praw i innych osób).

Podczas burzy mózgów wypisano, czym jest asertywność:

  • prawo do bycia sobą,
  • prawo do własnego zdania,
  • dbanie o swoje dobro,
  • umiejętność wyrażania uczuć i nie wstydzenie się tego,
  • prawo do mówienia NIE temu, co jest dla mnie szkodliwe,
  • prawo do odmienności,
  • umiejętność w sposób zdecydowany i stanowczy powiedzenia NIE, nikogo nie urażając.

Następnie uczniowie poznali przykłady asertywnych zachowań. Mieli także za zadanie podać własne przykłady w odniesieniu do sytuacji, mających miejsce w ich klasie.
Psycholog przeprowadziła trening umiejętności mówienia NIE. Na zakończenie zajęć uczniowie                    w grupach wykonali plakaty o tematyce uwzględniającej ostrzeżenia przed przyjmowaniem jakichkolwiek substancji psychoaktywnych.
Zajęcia w połączeniu z programem Tajemnica zaginionej skarbonki były okazją do kształtowania umiejętności troski o własne bezpieczeństwo, zdrowie oraz więzi z innymi ludźmi, rozwijania samodzielnego i twórczego myślenia oraz wzmacniania pozytywnego obrazu samego siebie i samooceny. Natomiast wykonywanie plakatów w grupach stworzyło możliwość nauki współpracy jako formy zapobiegającej zachowaniom agresywnym.

Oto relacja z projektu



 

 

 
ZPO nr 1 w Mławie
Reklama
BIP
Reklama
Szkoła Promująca Zdrowie
Reklama
Szkoła Zdrowego Żywienia
Reklama
InstaLing
Reklama
Przedszkole z tradycjami
Reklama
Kreatywne przedszkole
Reklama
Reklama
Przedszkole Zdrowego Żywienia cert
Reklama
Zajęcia sportowe
Reklama
Przedszkole Zdrowego Żywienia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Promujemy sport
Reklama
Statystyka gości
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj417
mod_vvisit_counterWczoraj435
mod_vvisit_counterTen tydzień417
mod_vvisit_counterPoprzedni tydzień4779
mod_vvisit_counterTen miesiąc10969
mod_vvisit_counterPoprzedni miesiąc16693
mod_vvisit_counterRazem1050912

Online (20 minutes ago): 11
Your IP: 3.236.212.116
,
Today: Wrz 19, 2021
Reklama