2W bieżącym roku szkolnym nasza placówka po raz kolejny przystąpiła do realizacji programu edukacyjnego „Chroń się przed kleszczami wszystkimi sposobami!”. Główne cele programu to: podniesienie poziomu wiedzy o chorobach przenoszonych przez kleszcze, poznanie sposobów zapobiegania takim chorobom oraz uświadomienie wagi problemu ugryzień przez kleszcze.
W klasach IV zajęcia poprowadziła pani Teresa Łapka, natomiast w klasach I - III i najstarszych grupach przedszkolnych – pani Joanna Tatuch. Podczas zajęć nauczycielki wykorzystały zgromadzone materiały dydaktyczne: poradnik dla realizatora programu, scenariusze zajęć, film „Jak usunąć kleszcza” i plakat. Najmłodsze dzieci otrzymały kolorowanki z motywem kleszcza.

Więcej…

 

1Dnia 25 maja na stadionie MOSiR w Mławie  odbył się ostatni w tym roku szkolnym finałowy turniej sportowo-rekreacyjny. Drużyna uczniów klasy II i III wzięła udział w biegu z szarfą, sztafecie w workach, rzutach woreczkiem do celu, piłką do celu. Po podsumowaniu wszystkich 4 spotkań nasi uczniowie zajęli  miejsca : klasa II z ilością – 66,5 p – IV miejsce i uczniowie klasy III z ilością 71 p – II miejsce. Na zakończenie sportowych zmagań uczniowie zostali uhonorowani pucharami, medalami. Każde dziecko otrzymało drobny upominek w postaci zabawki. Organizatorzy przygotowali dla wszystkich słodycze, napoje , jak również mogli skosztować potraw z grilla.

Więcej…

 

3 czerwca 2019 roku podczas Szkolnego Dnia Sportu zorganizowanego z okazji Dnia Dziecka rozstrzygnięty został Międzyszkolny Konkurs Informatyczny pod hasłem „Stop cyberprzemocy”. Do konkursu przystąpiło 13 uczniów z następujących szkół: SP nr 1, SP nr 3 i SP nr 6. Nadesłane prace cechowała estetyka, pomysłowość,  oryginalność i dobór odpowiednich narzędzi. Komisja w składzie p. Jolanta Luciszewska i p. Andrzej Mielcarek oceniła prezentacje i wyłoniła zwycięzców, którzy otrzymali nagrody oraz pamiątkowe dyplomy.
I miejsce

  • Aleksandra Końpa SP 1
  • Anna Wtulich SP 1

II miejsce

  • Julia Grabowska SP 1
  • Dominik Kaczorowski SP 6

III miejsce

  • Przemysław Bańczyk SP 1
  • Amelia Dzięgielewska SP 3

Organizatorzy dziękują nauczycielom, którzy przygotowali uczniów do konkursu.
Gratulujemy zwycięzcom i życzymy dalszych sukcesów!

2

1

 

1Dnia 3 czerwca 2019r. odbył się Dzień Sportu połączony z obchodami Dnia Dziecka. Nauczyciele wychowania fizycznego przygotowali szereg konkurencji, w których współzawodniczyli uczniowie klas I – VIII. Uczniowie bardzo chętnie brali udział w różnych konkurencjach sportowych. Rywalizacja była bardzo zacięta, ale przebiegała zgodnie z duchem fair-play. Uczniowie klas I – III uczestniczyli w grach i zabawach sportowych. Uczniowie klas IV-V rozegrali dwa ognie. Uczniowie klas VI-VIII przeprowadzili rozgrywki piłkarskie: dziewczęta grały w piłkę ręczną a chłopcy w piłkę nożną.
Po wszystkich konkurencjach uczniowie spotkali się na boisku szkolnym. Po powitaniu przez panią dyrektor Janinę Lampkowską i złożeniu życzeń z okazji Dnia Dziecka wręczono medale zwycięzcom szkolnego biegu ulicznego, który odbył się 29 i 30 maja.

Więcej…

 

2Trzecioklasiści już po raz drugi mogli się przekonać, jak wygląda lekcja w klasie IV.  Tym razem „uczyli się” na historii o papieżu Polaku Janie Pawle II. Pan Andrzej Mielcarek opowiadał o dzieciństwie małego Karola Wojtyły, latach wojny i wyborze Polaka na papieża. Dzieciom bardzo podobała się historia jako przedmiot, chętnie brały w niej udział razem z czwartoklasistami.

Więcej…

 

62 czerwca b.r. już po raz dwunasty w ramach ogólnopolskiej akacji „Polska Biega” propagującej ideę zdrowego i aktywnego stylu życia odbył się lokalny bieg pod hasłem: „Cała Mława Biega”. Podobnie jak w poprzednich latach do biegu przystąpiła dość liczna grupa uczniów z naszej szkoły. Przed startem uczestnicy biegu otrzymali pamiątkowe koszulki. Start biegu był usytuowany na wys. budynku Starostwa Powiatowego. Trasa biegu liczyła 1,5 km i wiodła ulicami: Reymonta, Sądowa, Żwirki i Kopernika. Meta została ulokowana na stadionie – tam  wręczono nagrody (puchary) w kategoriach: najmłodszy i najstarszy uczestnik biegu, najliczniej biegnąca rodzina oraz biegnącym reprezentacjom szkół. Po części oficjalnej wszyscy uczestnicy biegu mogli podzielić się swoimi wrażeniami podczas pikniku grillowego.

Więcej…

 

5Dnia 28 maja uczniowie klasy 4a wybrali się na wycieczkę po Mławie. Pierwszym jej punktem  była Przychodnia Rejonowa przy ulicy Sądowej. Celem wizyty w przychodni było zapoznanie dzieci z trudną i odpowiedzialną pracą lekarza i pielęgniarki, rozwijanie zainteresowań pracą zawodową dorosłych oraz zrozumienie społecznej przydatności zawodów medycznych. W przychodni przywitała uczniów mama jednego z ich kolegów, pani dr H. Żłobińska. Pani doktor zapoznała dzieci z wyposażeniem gabinetu lekarza internisty, gabinetem zabiegowym oraz punktem rejestracji pacjentów.

Więcej…

 

1Życie ludzkie jest najwyższą wartością. Każdy człowiek ma obowiązek udzielenia pomocy poszkodowanemu na miarę swoich możliwości i umiejętności. Czasami jest to fachowa pomoc, a niekiedy tylko wezwanie służb ratowniczych. Nasi uczniowie podczas lekcji uczą się jak udzielić pierwszej pomocy. Zdobywają wiedzę teoretyczną i praktyczną. Ćwiczą układanie osoby nieprzytomnej w pozycji bezpiecznej. Na manekinie trenują resuscytację krążeniowo – oddechową zgodnie z algorytmem. Wiedzą jak postępować w sytuacji złamania, oparzenia i krwotoku. Doskonalą opatrywanie oparzeń i bandażowanie ran. Unieruchamianie i podwieszanie złamanych kończyn. Znają numery alarmowe. Wiedzę i umiejętności, które zdobywają, będą potrafili wykorzystać praktycznie w różnego rodzaju trudnych sytuacjach życia codziennego.

Więcej…

 

6Uczniowie klasy 4a kolejny raz skorzystali z wiedzy specjalisty na lekcji godziny wychowawczej. Tym razem gościli pielęgniarkę środowiskową z Przychodni Lekarskiej „Panakeja” w Mławie – panią Elżbietę Stryjewską. Pani Ela przybliżyła uczniom wiedzę na temat swojego zawodu oraz przeprowadziła prelekcję na temat higieny nastolatków, w której wspomogła się obrazową i interesującą prezentacją. Spore zainteresowanie i ciekawość wzbudził przyniesiony przez panią sprzęt. Uczniowie mogli sobie nawzajem posłuchać bicia serca za pomocą profesjonalnego stetoskopu oraz zmierzyć ciśnienie. Ponadto zobaczyliśmy jak wyglądają probówki i inne drobne urządzenia do pobierania krwi.

Więcej…

 

218 marca 2019r. uczniowie klasy 4a wspólnie z wychowawczynią – panią Moniką Żak stworzyli Kodeks Młodego Ekologa. Kodeks był wynikiem lekcji godziny wychowawczej, podczas której dzieci wykonywały różnego rodzaju zadania mające na celu przede wszystkim rozwijanie świadomości ekologicznej dotyczącej zagospodarowania odpadów, ich segregowania oraz ich szkodliwego wpływu na środowisko naturalne. Podczas zajęć uczniowie poznali, bądź przypomnieli sobie, jakie są rodzaje odpadów, do jakich pojemników je segregować lub gdzie je oddawać oraz utrwalili sobie kilka fachowych określeń związanych z tym tematem, np. recykling, elektrośmieci, czy odpady wielkogabarytowe. Na lekcji zostały zastosowane metody aktywizujące, takie jak: burza mózgów, metoda obwodu stacyjnego, metody problemowe, zastosowania wiedzy w praktyce, zastosowanie multimediów (filmik „Rybek z Rybnika uczy segregować śmieci”).

Więcej…

 

22 marca obchodzono Światowy Dzień Wody. Dzień obchodzony jest od 1993 roku. Datę zatwierdziło Zgromadzenie Ogólne ONZ. Od lat w obchodach aktywnie uczestniczy również Unia Europejska.
Wody pitnej brakuje setkom milionów ludzi na całym świecie. Światowy Dzień Wody to dobry moment, by przypomnieć, że wodę trzeba szanować. Z tej okazji w Szkole Podstawowej nr 1 powstała prosta instalacja wykonana przez uczniów klasy 7a na lekcji plastyki. Instalacja miała rozbudzić poczucie odpowiedzialności za istniejące niewielkie zasoby wody pitnej oraz uświadomienie znaczenia wody dla życia i zdrowia ludzi, zwierząt i roślin. Do wykonania instalacji wykorzystano min. materiały z recyklingu.
dzienwody19

 

SP1 - Światowy Dzień Wody

22 marca obchodzono Światowy Dzień Wody. Dzień obchodzony jest od 1993 roku. Datę zatwierdziło Zgromadzenie Ogólne ONZ. Od lat w obchodach aktywnie uczestniczy również Unia Europejska.

Wody pitnej brakuje setkom milionów ludzi na całym świecie. Światowy Dzień Wody to dobry moment, by przypomnieć, że wodę trzeba szanować. Z tej okazji w Szkole Podstawowej nr 1 powstała prosta instalacja wykonana przez uczniów klasy 7a na lekcji plastyki. Instalacja miała rozbudzić poczucie odpowiedzialności za istniejące niewielkie zasoby wody pitnej oraz uświadomienie znaczenia wody dla życia i zdrowia ludzi, zwierząt i roślin. Do wykonania instalacji wykorzystano min. materiały z recyklingu.

 

8Dnia 26 marca 2019r. w Szkole Podstawowej nr 1 odbył się II Międzyszkolny Turniej w Zbijaka klas I-III. W turnieju wzięły udział 4 drużyny 10-osobowe z mławskich szkół podstawowych: Szkoła Podstawowa nr 1, Szkoła Podstawowa nr 6, Szkoła Podstawowa  nr 7 i Katolicka Szkoła Podstawowa. Gra była bardzo zacięta, zespoły walczyły dzielnie.
Ostateczne wyniki:

  • I miejsce - SP nr 6
  • II miejsce – SP nr 1
  • III miejsce – KSP
  • IV miejsce – SP nr 7

Więcej…

 

6Od początku grudnia uczniowie klas starszych, podczas długich przerw mogą aktywnie spędzać czas w sali gimnastycznej. Pod opieką nauczycieli wychowania fizycznego p. Kieglerskiego i p. Dobrowolskiego uczniowie klas VI – VIII rozgrywają według ustalonego harmonogramu międzyklasowe mecze piłki nożnej i piłki ręcznej. Aktywne przerwy w naszej szkole dają uczniom odprężenie i relaks po intensywnym wysiłku umysłowym. W pozytywny sposób rozładowują złe emocje i stres, uczą dyscypliny i odpowiedzialności. Dzięki tej aktywności ruchowej w czasie przerw uczniowie mają możliwość rozwijania pasji sportowej i doskonalenia sprawności fizycznej. Aktywne przerwy to również super pomysł na spożytkowanie energii, szczególnie po lekcjach, które wymagają od nich skupienia i siedzenia w ławce. Ci co nie grają, dopingują koleżanki i kolegów ze swoich klas. To przedsięwzięcie sportowe ma również inny wymiar, a mianowicie wszechstronny rozwój psychofizyczny ucznia, co jest spójne z programem wychowawczym naszej szkoły.

Więcej…

 

2W poniedziałek 25 lutego 2019r. uczniowie klasy 4a gościli na godzinie wychowawczej policjantkę z Wydziału Prewencji Komendy Powiatowej Policji w Mławie. Młodsza Aspirant Aneta Prusik opowiedziała uczniom o zawodzie policjanta, przedstawiła strukturę organizacyjną policji oraz stopnie służbowe. Spore zainteresowanie i ciekawość,  zwłaszcza wśród chłopców wzbudziły pojazdy policyjne, mundury, broń oraz inny sprzęt. Pani Aspirant porozmawiała również z uczniami na temat spotkań z nieznajomymi, w tym spotkań w Internecie i wyświetliła bardzo konkretny film przedstawiający udział dzieci w tego typu sytuacjach i zagrożeniach. Policjantka zapoznała również uczniów z karami, jakie mogliby ponieść oni i ich opiekunowie w przypadku różnego rodzaju wykroczeń. Spotkanie na długo zapadnie w pamięciach uczniów, którzy z uwagą słuchali, oglądali i aktywnie uczestniczyli w lekcji.

Więcej…

 

3W dniach 21 i 22 lutego 2019r. odbyły się warsztaty z panią Agatą Dereszewską - technologiem żywności  nt. „Dla każdego coś zdrowego – czyli lekcja o piramidzie zdrowego odżywiania”. Pani dietetyk przeprowadziła zajęcia dla uczniów kl. I – V na temat zdrowego odżywania w ramach programu ogólnopolskiego „Program dla szkół”. Prowadząca przedstawiła dzieciom piramidę zdrowego odżywania, zorganizowała gry i konkursy dla dzieci, wykorzystując kolorowe ilustracje, karty edukacyjne. Uczniowie dużo dowiedzieli się na temat, jak należy zdrowo się odżywić, a także, jak ważny jest ruch w życiu człowieka.
Dnia  22 lutego odbyło się spotkanie z dietetykiem z klasami ósmymi w ramach doradztwa zawodowego.

Więcej…

 

3Dnia 25.01.2019 roku na zajęcia edukacji dla bezpieczeństwa do klas 8 zostali zaproszeni strażacy z Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Mławie. Przeprowadzili lekcję na temat: Zatrucie czadem i pierwsza pomoc. Czad inaczej zwany tlenkiem węgla jest wyjątkowo niebezpieczny. Nazywany jest „cichym zabójcą”, gdyż jest niewidoczny i bezwonny. Powstaje podczas spalania. Najczęściej dochodzi do zatruć tym gazem w okresie grzewczym. Strażacy powiedzieli, że bardzo ważne są przeglądy instalacji grzewczej, głównie pieców gazowych. Niezbędna jest również sprawnie działająca wentylacja w pomieszczeniach. Zachęcali do zakupu specjalistycznych czujników wykrywających czad, gdyż mogą one uratować życie.

Więcej…

 

8W dn. 19 lutego b.r. w sali gimnastycznej naszej szkoły odbył się Szkolny Konkurs w Aerobiku Grupowym. Celem konkursu było rozwijanie wrażliwości poprzez poszerzanie wewnętrznych doznań i przeżyć artystycznych oraz propagowanie aerobiku, jako formy aktywności sportowo – rekreacyjnej w czasie wolnym. Do konkursu przystąpiło sześć drużyn z klas: IVa, IVb, Va, Vb, VIb i VIIa. Oceniając pokazy aerobiku jury brało pod uwagę jego wartość techniczną i wartość artystyczną. Zgodnie z regulaminem konkursu prezentowane układy zawierały charakterystyczne dla aerobiku kroki, połączenia i sekwencje ruchowe  oraz elementy taneczne. Najwyżej został oceniony pokaz dziewcząt z klasy Vb. Drużyna z klasy Vb, występująca w składzie: Górna Aleksandra, Jaworska Wiktoria, Jędrzejewska Zofia, Libudzka Gabriela i Tuszyńska Maja otrzymała w nagrodę statuetkę.

Więcej…

 

Dbając o bezpieczeństwo naszych uczniów w czasie zbliżających się ferii zimowych w dniu 24 stycznia 2019r. odbyło się w Szkole Podstawowej nr 1 spotkanie  dla uczniów kl. I-III z mł. asp. I. Karpińską, asp. szt. K. Staśkiewiczem z Mławskiej Policji Powiatowej. Spotkanie pt. "Bezpieczeństwo podczas ferii zimowych" miało charakter profilaktyczno-edukacyjny.
Funkcjonariusze przypomnieli o różnych zagrożeniach czyhających na dzieci w trakcie ferii zimowych. Szczególnie skupili się na omówieniu z uczniami zasad bezpieczeństwa podczas uprawiania sportów zimowych i zabaw na świeżym powietrzu. Przestrzegali przed ślizganiem się na skutych lodem rzekach i stawach oraz ostrzegali przed zjeżdżaniem z górek znajdujących się blisko ulic i rzek. Funkcjonariusze udzielili wskazówek jak bezpiecznie bawić się na śniegu. Przeprowadzone spotkanie zakończono dyskusją z uczniami.
Wszystkim wychowankom życzymy, aby ferie zimowe upłynęły wesoło, zdrowo i bezpiecznie.

Bezpieczne ferie

 

10Bal karnawałowy dla uczniów to dzień niezwykły, często wyczekiwany przez wiele tygodni, który dostarcza wielu przeżyć i radości. W dniu 17 stycznia 2019r. w Szkole Podstawowej nr 1 odbył się Bal Karnawałowy. W tym czasie sala gimnastyczna zamieniła się w wielką salę balową. Na początku Dyrektor ZPO1 – pani Janina Lampkowska powitała wszystkich uczestników balu i otworzyła „Bal Karnawałowy 2019” przez wystrzelenie konfetti. W dalszej części prowadzenie balu powierzono Didżejowi. Przy dźwiękach skocznej muzyki i utworach znanych wykonawców, wszyscy wspaniale się bawili. Były korowody, kółeczka, pociągi, węże i tańce w parach. Uczniowie chętnie uczestniczyli w konkursach prowadzonych przez organizatorów i uczennice ze starszych klas. Dziewczyny z klasy VIIa przygotowały układy taneczne do muzyki, które wykonywali wszyscy chętni uczniowie. Koleżanki z klas VIIIa i VIIIb poprowadziły wiele ciekawych konkursów dla dzieci młodszych i starszych. Były konkurencje sprawnościowe jak bieg z jajkiem, zabawa z krzesełkami oraz zabawy taneczne z balonem, na gazecie.

Więcej…

 

2Wolontariusze przypinali białe wstążki – to kampania przeciwko przemocy wobec kobiet.

Od 25 listopada do 10 grudnia na terenie powiatu mławskiego będzie prowadzona kampania „Biała Wstążka”. Jej organizatorem jest Zespół Ośrodków Wsparcia w Mławie w partnerstwie m.in. z Zespołami Interdyscyplinarnymi ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie i Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Mławie.
W poniedziałek 3 grudnia chłopcy ze Szkolnego Koła Wolontariatu z Zespołu Palcówek Oświatowych Nr 1 w Mławie pod opieką pań: J. Bugaj, M. Drzewieckiej oraz M. Kwiecińskiej także przyłączyli się do akcji i przed zajęciami przypinali białe wstążki mężczyznom przyprowadzającym dzieci do przedszkola i szkoły.

Więcej…

 

Dnia  6 grudnia 2018 podczas szkolnych „Mikołajek” zastał rozstrzygnięty konkurs „Szkolne przygody Gangu Słodziaków”. Wcześniej w bibliotece czytana była książka Renaty Piątkowskiej pt. „Gang Słodziaków”.  Na podstawie wysłuchanych opowieści dzieci miały za zadanie wykonać ilustrację do książki albo komiks opowiadający historię dalszych przygód słodziaków.
Laureaci konkursu
Kategoria rysunek:

  • 1.Kacper Dzierzęcki kl.IIb
  • 2.Oliwia Osmańska kl.Ib
  • 3.Wiktoria Kołakowska kl.IIa

Kategoria komiks:

  • 1.Anastazja Rzeplińska kl.IIb
  • 2.Jgor Tkaczyk kl.IIb
  • 3.Sebastian Rengiewicz kl.IIb

Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.

111

 

 

4Andrzejki to czas wróżb i zabaw. Wykorzystaliśmy to w naszej szkole organizując w dniu 29 listopada dyskotekę. Imprezę przygotował Samorząd Uczniowski. Uczestnicy tej zabawy bawili się przy muzyce przygotowanej przez  kolegów z klas ósmych i koleżanki z klasy VII a. Nasi szkolni didżeje zadbali, aby na imprezie nie zabrakło największych tanecznych przebojów ostatnich miesięcy. Ulubiona muzyka uczniów sprawiła, że wszyscy bawili się z uśmiechem na twarzy. Muzyce i tańcom towarzyszyły wróżby andrzejkowe, które pobudzały wyobraźnię, pozwalały oderwać się od rzeczywistości i przenieść w świat marzeń i fantazji.

Więcej…

 

4Dnia 8 listopada 2018r. uczniowie klas I-III ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Mławie po raz kolejny wzięli udział w programie edukacyjnym „Śniadanie Daje Moc”. Ale zanim wszyscy zasiedli do wspólnego posiłku zapoznali się z 12 zasadami zdrowego odżywiania.
Uczniowie klas I-III zaopatrzeni przez rodziców w potrzebne produkty: pieczywo, warzywa, sery, owoce oraz przybory, dokładnie umyli ręce. Z wielkim zapałem i zaangażowaniem zabrali się do pracy przy udziale i pomocy rodziców oraz wychowawczyń. Krojenie, smarowanie i układanie fantazyjnych stworków kanapkowych nie sprawiło żadnych trudności. Tak przygotowane zdrowe, świeże, ozdobne kanapki uczniowie zjadali z wielkim apetytem. Na deser zaś były pyszne jogurty, soczki, moc owoców z których wykonywane były: sałatki, surówki i szaszłyki.
To właśnie takie śniadanie daje moc, zarówno do pracy, jak i do zabawy. Akcja ta dostarczyła dzieciom nie tylko większej wiedzy na temat znaczenia śniadania w diecie ucznia, ale również dużo wrażeń i pozytywnych emocji.

Więcej…

 

2Dnia 20 września 2018r. w odbyły się spotkania uczniów klas pierwszych z policjantami z Komendy Powiatowej Policji w Mławie. Głównym celem spotkania była rozmowa na temat: „Bezpieczna droga do szkoły i ze szkoły”. Funkcjonariuszka policji omówiła z dziećmi podstawowe zasady bezpiecznego poruszania się po drodze, uświadomiła jak ważne jest to, aby zawsze być widocznym, zwłaszcza poruszając się po drodze oraz w jej pobliżu po zmroku. Zachęcała pierwszoklasistów do wyposażenia ubiorów i plecaków w elementy odblaskowe. Przestrzegała przed zabawami w pobliżu jezdni. Policjantka zwróciła się również do uczniów z apelem, aby w trakcie jazdy samochodem dbali o swoje bezpieczeństwo i przypominali rodzicom o konieczności używania fotelików i pasów bezpieczeństwa.

Więcej…

 

1Dnia 21 września uczniowie, przedszkolaki i nauczyciele z Zespołu Placówek Oświatowych nr 1 wzięli czynny udział w 25 edycji akcji „Sprzątanie świata -Polska 2018”. Tegoroczna akcja przebiegała pod hasłem  „Akcja – segregacja! 2 x więcej, 2 x czyściej”. W akcji brali udział uczniowie z klas I – VIII i najstarsze przedszkolaki. Uczniowie z klasy VIa z wychowawcą brali czynny udział w sprzątaniu mławskiego lasu. Organizatorem tej akcji było Nadleśnictwo Dwukoły.

Więcej…

 

We wrześniu 2015 roku rozpoczęliśmy realizację zadań z opracowanego w szkole programu „Nasze zdrowie - nasza sprawa” na okres 3 lat. Działania wszystkich podmiotów ukierunkowane były na zdobycie Wojewódzkiego Certyfikatu Szkoły Promującej Zdrowie. Chcielibyśmy szkoły przyjaznej, bezpiecznej, która stwarzałaby warunki do wszechstronnego rozwoju całej społeczności szkolnej i proponowała zdrowy styl życia. W dniu 29 sierpnia 2018 r. odbyło się posiedzenie Kapituły przyznającej Wojewódzkie Certyfikaty Szkoła Promująca Zdrowie. Otrzymanie Wojewódzkiego Certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie stanowi wyróżnienie za wieloletnią systemową pracę szkoły w zakresie promocji zdrowia wszystkich członków społeczności szkolnej, zgodną z ideą programu Szkoła Promująca Zdrowie.

Po dokonaniu analizy dokumentacji, zapoznaniu się z rekomendacją Koordynatora oraz prezentacją kluczowych działań, decyzją Kapituły Szkoła Podstawowa nr 1 im. Hugona Kołłątaja dołączyła do grona certyfikowanych Szkół Promujących Zdrowie w województwie mazowieckim. Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie odebrała dyrektor J. Lampkowska w dniu 17 września 2018r. z rąk p. Mazowieckiego Wicekuratora Oświaty p. Doroty Skrzypek.

Udało się ! Dziękujemy uczniom, nauczycielom i rodzicom za wspólny sukces!

1

certyfikat spz

 

Jedną z najbardziej lubianych przez dzieci form wychowania i nauczania są wycieczki szkolne.  Umożliwiają one  lepsze poznanie przez uczniów rzeczy i zjawisk, wpływają  na rozwój zdolności postrzegania, kształtują  wyobraźnię,  skłaniają  do krytycznego myślenia.  Podczas wycieczek dzieci  utrwalają  zdobytą  wiedzę i umiejętności ,kształtują postawy odpowiedzialności, punktualności, solidarności koleżeńskiej, przygotowują się  do działania w grupie, kształtują uczucia patriotyczne, zmysł estetyczny i wrażliwość ekologiczną.

Uogólniając, wszelkiego rodzaju wycieczki wywierają ogromny wpływ na oddziaływanie wychowawcze dzieci i młodzieży. Poprzez nie nasi wychowankowie  kształtują w sobie właściwe postawy. Turystyka pomaga w zdobywaniu i wzbogacaniu wiedzy oraz wielu pozytywnych umiejętności u młodych ludzi. Wywiera ogromny wpływ w społeczno – moralnym wychowaniu, uwrażliwia na piękno przyrody i sztuki, mobilizuje do poszukiwania ,,czegoś” nowego,  nieznanego, inspiruje do działania, rozwija wiedzę, sprawność fizyczną i wiele innych pozytywnych aspektów. 
W naszej szkole  odbywa się corocznie wiele wycieczek, które przybierają różne formy. W roku szkolnym 2017/2018 uczniowie i nauczyciele wybrali się w wiele ciekawych miejsc, aby poszerzać i utrwalać wiedzę, umiejętności oraz  kształtować właściwe postawy.

 

Więcej…

 

Nasza placówka przywiązuje bardzo dużo uwagi do współpracy z rodzicami.
W jej ramach systematycznie odbywają się zebrania klasowe i dni otwarte.

Zebrania odbywały się:

  • 18 IX 2017 – klasy I, IV, VII; 19 IX 2017 – klasy II, III, V, VI – zebranie informacyjne;
  • 23 XI 2017 – klasy I – VII - zebranie informacyjne śródroczne
  • 1 II 2018 – klasy I – VII – zebranie podsumowujące pracę w I semestrze
  • 12 IV 2018 – klasy I – VII – zebranie informacyjne śródroczne

Dni otwarte maja na celu indywidualnie rozmowy rodziców z nauczycielami o wynikach w nauce i zachowaniu oraz o innych problemach dzieci.
Miały one miejsce: 19 X 17; 14 XII 17; 1 III 18; 17 V 18; 1 VI 2017 r.

Ponadto przy współudziale rodziców został przygotowany festyn z okazji DNIA DZIECKA i zakończenia PROGRAMU SZKOLY PROMUJĄCEJ ZDROWIE. Rodzice uczniów każdej z klas przygotowali tzw. stoły zdrowej żywności - poczęstunek dla wszystkich uczestników festynu, którzy degustowali sałatki, soki owocowo-warzywne i koktajle, wiosenne kanapki.

Szkoła daje rodzicom możliwość częstego kontaktowania się z nauczycielami. Są oni również włączani do działań prozdrowotnych szkoły, co skutkuje dużym zainteresowaniem dzieci i rodziców realizowaną tematyką. Rodzice z przyjemnością i satysfakcją uczestniczyli w proponowanych formach aktywności, a dzieci z dumą i zadowoleniem przyjmowały udział swoich mam i tatusiów we wspólnych przedsięwzięciach.

 

5W naszej szkole w dniu 25 maja 2018 roku odbyło się przedstawienie klasy Ia pt. ,,Kaczka Dziwaczka". Widzowie mali i duzi mogli podziwiać świetną grę aktorów. Wspólnie spędzony czas był również okazją do refleksji i zabawy, które przybliżyły nam prawdę , że zdrowie to jedna z ważniejszych wartości w życiu człowieka. Uczniowie wyśpiewali ,,Piosenkę o zdrowiu" i rapując wyrecytowali wiersz pt. ,,Zdrowa wyliczanka". Nasza szkoła jest więc miejscem,  w którym wszyscy  uczymy się jak dbać o ten skarb - zdrowie.

Więcej…

 

Sondaż na podstawie ankiety ,,Zdrowy tryb życia".

Ankieta została przeprowadzona w maju 2018 roku. W badaniu brało udział 63 uczniów z klas IIIb , IIIc, i Ib. Pytania dotyczyły aktywności fizycznej i odżywiania.
Wyniki sondażu:
1. Spożywanie warzyw i owoców:
a) bardzo rzadko - 6,3%
b) czasami - 20,6%
c) często - 43%
d) codziennie - 38%
2. Czy chętnie uczestniczysz w zajęciach ruchowych:
a) nie - 11%
b) ćwiczę, bo muszę - 14%
c) czasami - 20,6%
d) bardzo chętnie - 62%
3. Zdrowy tryb życia:
a) nie - 0%
b)raczej nie - 1,5%
c) raczej tak - 28%
d) tak - 52,3%
e) nie wiem - 24%
4) Najwięcej informacji o zdrowiu dostarcza:
a) telewizja - 11%
b) Internet  - 15%
c) szkoła - 52%
d) czasopisma - 1,5%
e) inne - 24%
Z analizy sondażu wynika, że uczniowie mają świadomość wpływu na swoje zdrowie poprzez ruch, oraz przestrzeganie racjonalnej diety, spożywają owoce i warzywa. Budującym jest fakt, że uczniowie informacji o zdrowym stylu życia czerpią od swoich nauczycieli i rodziny.

 

2Wady postawy ciała u dzieci są w dzisiejszych czasach częstym problemem. Zachowanie prawidłowej postawy ciała jest bardzo istotne, ponieważ wpływa na zdrowie kręgosłupa. W ramach realizacji Programu Szkoły Promującej Zdrowie 29 maja 2018 roku p. Joanna Tatuch zaprosiła do świetlicy szkolnej panią pielęgniarkę, która przeprowadziła z najmłodszymi uczniami pogadankę na ten temat. Dzieci dowiedziały się, jak należy dbać o zdrowe kości i mocny kręgosłup.

Więcej…

 

4Priorytet na rok szkolny: upowszechnianie i rozwijanie kompetencji czytelniczych!

Promocja biblioteki to oddziaływanie na czytelników w celu:

  • przekazania informacji o książkach i nowościach;
  • zwiększenia czytelnictwa;
  • wytworzenia pozytywnej opinii o dzielności biblioteki;

Promocja w bibliotece – przekazuje informacje o zbiorach, nowościach, konkursach czytelniczych, gazetkach, wystawach, imprezach czytelniczych, spotkaniach autorskich.

Więcej…

 

Na przełomie grudnia i stycznia zostały przeprowadzone zajęcia w kasach IV-VI na temat: „Jak być dobrym kolegą/koleżanką?”.

Prowadząca rozpoczęła zajęcia od przeczytania wiersza ks. Jana Twardowskiego „Śpieszmy się „

Spieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą
zostaną po nich buty i telefon głuchy
tylko to co nieważne jak krowa się wlecze
najważniejsze tak prędkie że nagle się staje
potem cisza normalna więc całkiem nieznośna
jak czystość urodzona najprościej z rozpaczy
kiedy myślimy o kimś zostając bez niego

Nie bądź pewny że czas masz bo pewność niepewna
zabiera nam wrażliwość tak jak każde szczęście
przychodzi jednocześnie jak patos i humor
jak dwie namiętności wciąż słabsze od jednej
tak szybko stąd odchodzą jak drozd milkną w lipcu
jak dźwięk trochę niezgrabny lub jak suchy ukłon
żeby widzieć naprawdę zamykając oczy
chociaż większym ryzykiem rodzić się niż umrzeć
kochamy wciąż za mało i stale za próżno

Nie pisz o tym zbyt często lecz pisz raz na zawsze
a będziesz tak jak delfin łagodny i mocny

Spieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą
i ci co nie odchodzą nie zawsze powrócą
i nigdy nie wiadomo mówiąc o miłości
czy pierwsza jest ostatnią czy ostatnia pierwszą.

Następnie uczniowie podzielili się na grupy i wymieniali się spostrzeżeniami na temat swojej klasy, podali cechy pozytywne i negatywne swoich kolegów i koleżanek. Po przeprowadzonej konwersacji prowadząca dała im karteczki na których wypisali cechy dobrej koleżanki/ dobrego kolegi i cechy trudnej koleżanki/ trudnego kolegi.

 1

Więcej…

 

1Dla przywrócenia koncentracji uwagi na lekcjach i zlikwidowania zmęczenia czy też znużenia wywołanego lekcją, należy stosować przerwy śródlekcyjne. Nie na każdych zajęciach, w zależności od intensywności pracy uczniów są one stosowane. Mogą przybierać formę zwykłych ćwiczeń gimnastycznych, krótkich zajęć ruchowych połączonych z opowieścią  bądź też dramy. Często zajęcia śródlekcyjne tematycznie powiązane są z lekcją.
 Ich zadaniem jest odprężyć uczniów i zarazem uaktywnić do dalszej pracy.

Więcej…

 

1W klasach I – III  lekcje wychowania fizycznego  realizuje się w wymiarze trzech godzin lekcyjnych tygodniowo. Zajęcia odbywają się na dużej sali gimnastycznej, w małej salce i na boiskach szkolnych. Uczniowie korzystają z przyrządów gimnastycznych: piłki i piłeczki,  kółka ringo, szarfy, pachołki,
tyczki, piłki lekarskie,  itp. Zajęcia skłaniają uczniów do usprawniania własnej kondycji fizycznej, dobrej i mądrej rywalizacji oraz współpracy podczas gier i zabaw zespołowych. Muszą też dbać o bezpieczeństwo własne i kolegów. Ulubioną przez dzieci formą aktywności ruchowej są  tory przeszkód, wyścigi rzędów i szeregów oraz różnego rodzaju gry drużynowe, typu „Zbijak” w różnych kombinacjach  oraz  „Dwa ognie”.

Więcej…

 

6Systematycznie w ciągu całego roku szkolnego 2017/18 we wszystkich klasach młodszych odbyły się zajęcia związane z bezpieczeństwem dzieci w drodze do i ze szkoły. Celem spotkań było przypomnienia zasad bezpieczeństwa podczas drogi do i ze szkoły.
Nauczyciele w rozmowach z dziećmi poruszali następujące zagadnienia:

  • Jak należy poruszać się po jezdni oraz w jakich miejscach prawidłowo ją przekraczać.
  • Jak rozpoznawać znaki drogowe i jak się do nich stosować.
  • W jaki sposób należy przewozić dzieci bezpiecznie do i ze szkoły.
  • Jak zachować się w miejscach oczekiwania na autobus szkolny. Wychowawcy zwrócili szczególną uwagę na bezpieczeństwo podczas wsiadania, wysiadania i jazdy w autobusie szkolnym.
  • Jak należy zachować się podczas drogi do szkoły gdy idziemy sami, a zaczepi nas obca osoba.
  • Jak trzeba zachować się gdy jesteśmy sami w domu, a ktoś zapuka do drzwi, bądź usłyszymy nieznajomy głos w słuchawce telefonu.
  • Jaka rolę odgrywają elementy odblaskowe podczas drogi do szkoły na ubraniach i plecakach. W szczególny sposób omówiono  używanie odblasków po zmierzchu.

Więcej…

 

1Moduł: Higiena
Zadanie: Dbam o higiena własną
Temat: „Szczotka, pasta kubek … czyli higiena osobista każdego dnia”

Higieniczny tryb życia zależy w dużym stopniu od każdego człowieka. Zaniedbania higieniczne stanowią bezpośrednie zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, a w konsekwencji dla naszego bezpieczeństwa. Uczniowie klasy IIIa a przypomnieli sobie te ważne zasady podczas lekcji na temat : „Higiena osobista – dlaczego musimy jej przestrzegać?”, w której oprócz wychowawcy klasy uczestniczyła pielęgniarka szkolna.
W trakcie zajęć  utrwalane były nawyki i umiejętności dotyczące higieny osobistej takie jak mycie rąk przed posiłkami, po wyjściu z toalety, po powrocie z dworu. Dzieci dowiedziały się o konsekwencjach nieprzestrzegania zasad higieny i chorobach z tego wynikających (zatrucia pokarmowe, choroby odzwierzęce, pasożytnicze). Pielęgniarka przypomniała, jak należy dbać o zęby, aby były zdrowe oraz jak jedzenie wpływa na ich stan. Zadaniem dzieci był także podział produktów na te, które mają pozytywny wpływ na stan uzębienia oraz te, które mogą powodować próchnicę. Zrozumiały, jak ważny jest dobór odpowiedniego stroju do rodzaju aktywności fizycznej oraz dbanie o higienę każdego dnia.

Więcej…

 

W SP1 odbywają się systematycznie szkolenia Rady Pedagogicznej dotyczące różnych aspektów życia szkolnego. Część z nich poświęcona jest tematyce bezpieczeństwa oraz kreowaniu możliwości do dobrego rozwoju dzieci i młodzieży.

  • 22.10.2016 r.  „Zagrożenia internetowe – telefon, niebezpieczne gry, infoholizm, cyberprzemoc”
  • 23 X 2017 – „Szanse czy zagrożenia – wpływ mediów na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym”
  • 14 XI 2017 - „Brak motywacji do rozwoju”

Więcej…

 

2Szkoła Podstawowa nr 1  jest najstarszą szkoła w naszym mieście, jednak dbałość o budynki szkolne oraz kompleks wypoczynkowo – sportowy sprawia, że uczniowie i pracownicy chętnie tu przebywają. Po oddaniu do użytku boisk sportowych oraz placów zabaw każda przerwa śródlekcyjna to wielka zabawa na świeżym powietrzu. Place zabaw przeznaczone dla młodszych dzieci są otoczone roślinnością dekoracyjną w postaci karłowatych drzew i krzewów. Od wczesnej wiosny pracownicy naszej szkoły dokonują zabiegów przy pielęgnacji zieleni oraz odnawiają sprzęt przeznaczony do zabawy. Stworzenie przyjaznego środowiska wokół szkoły zachęca do opuszczania murów szkolnych, zachęca do gier i zabaw.

Więcej…

 

3Moduł: Bezpieczeństwo
Zadanie: Bezpieczeństwo w domu i w szkole: miejsca użyteczności publicznej
Sposób realizacji: Karta rowerowa

Ubieganie się o kartę rowerową przez uczniów w naszej szkole odbywa się zgodnie z procedurą. Do egzaminu, o którym wyżej mowa odbył się w maju b.r. przystąpili uczniowie, którzy nie później niż w dniu egzaminu ukończyli 10 lat. Egzamin składał się z dwóch części: teoretycznej (w formie testu) i praktycznej. Test przeprowadzony został na zasadzie testu jednokrotnego wyboru. Zawierał on pytania o następującej tematyce: znaki i sygnały drogowe, manewry na drodze, typowe sytuacje drogowe, pierwsza pomoc ofiarom wypadków. Ci uczniowie, którzy pozytywnie zaliczyli sprawdzian teoretyczny mogli przystąpić do sprawdzianu praktycznego. Test praktyczny (część praktyczna) polegał na ocenie kierującego rowerem pod względem: upewnienia się o możliwości jazdy, jazda slalomem, upewnienia się o możliwości skrętów i sygnalizowanie zmian kierunku jazdy, przejazdu „ósemki” bez podpórek i bez najeżdżania na linie, hamowania i zatrzymania pojazdu w określonym miejscu.
Tym uczniom, którzy spełnili wszystkie wymagania egzaminacyjne do kierowania rowerem, została wydana karta rowerowa.

Więcej…

 

Pielęgniarka szkolna w roku szkolnym 2017/2018 przeprowadziła bilans trzecich klas , który zawierał –badanie wzroku, badanie słuchu, wykrywanie wad postawy, mierzenia ciśnienia krwi, mierzenie masy ciała. W bilansie brało udział  67 dzieci.

Pielęgniarka przeprowadziła również badanie przesiewowe klas I ,V i VI.

  • W klasie I; mierzenie wysokości ciała, mierzenie masy ciała, mierzenie ciśnienia krwi.
  • W klasie V; mierzenie masy ciała, mierzenie wysokości ciała, mierzenie ciśnienia krwi, badanie słuchu, badanie wzroku.
  • W klasie VI ; badanie wzroku.

Badanie wzroku ma na celu wczesne wykrycie wad wzroku. Badanie słuchu pozwala na wczesnym etapie wykryć niedosłuch i szybko zareagować.

W ramach programu  „Dbam o higienę własną” w klasie p. Lidii Domańskiej (III  „A”), przeprowadziłam pogadankę na temat higieny jamy ustnej oraz celowości  przeprowadzanej fluoryzacji. W klasie p. Bożeny Żerańskiej  (III „C”)  przedstawiłam dzieciom piramidę żywienia w myśl zasady dietetyków „Jesteś tym co jesz”. Ilość jakość i właściwy dobór składników codziennej diety w olbrzymim stopniu decydują o naszej kondycji i długości życia. Zdrowe odżywianie pozwala zapobiec poważnym chorobom..

W szkole rok rocznie przeprowadzana jest fluoryzacja klas i-III.W roku szkolnym 2017/2018 zgodę na fluoryzację wyraziło 136 rodziców i tyle dzieci uczestniczyło we fluoryzacji jamy ustnej.

Pielęgniarka szkolna

Bożena Jasińska.

 

3Dnia 21.05.2018 uczniowie klasy VIA i VIB brali udział w realizacji programu profilaktycznego „DEBATA”, który został przeprowadzony przez pracowników Ośrodka Profilaktyki i Terapii Uzależnień z Płocka.
Celem debaty było przybliżenie informacji na temat alkoholu, jego złych stron oraz skutków w życiu społecznym i rodzinnym. Wśród uczniów została przeprowadzona ankieta na temat spożywania alkoholu w ostatnich 3 miesiącach z podziałem na piwo, wino i wódki. Na podstawie zgromadzonych informacji przeprowadzona została debata z uczniami na temat złych i dobrych stron picia alkoholu. Uczniowie chętnie udzielali odpowiedzi, brali udział w krótkich scenkach, informowali o różnych reakcjach osób nadużywających alkohol. Bardzo często padały słowa o tym, że alkohol nie jest niczym dobrym, ale wyboru dokonuje każdy człowiek. Wybory te nie zawsze są dobre i łatwo popaść w alkoholizm.

Więcej…

 

W roku szkolnym 2017/18 Szkoła Podstawowa nr 1 w Mławie kontynuowała zadania wynikające z programu Szkoła promująca zdrowie.
W dniach 14-18 maja zorganizowano Tydzień Promocji Zdrowia, który obfitował w szereg działań kształtujących wśród uczniów właściwe zachowania i postawy prozdrowotne.

Poniedziałek (14.05.2018 r.)
Tego dnia pojawiła się gazetka tematyczna propagująca zdrowy tryb życia, uświadamiająca potrzeby dbania o własne zdrowie oraz przypominająca zasady racjonalnego żywienia.

1

Uczniowie klas I – III pod kierunkiem nauczycielek świetlicy wykonali techniką dowolną prace plastyczne pt. Mój ulubiony zdrowy posiłek. Prace zostały zaprezentowane na wystawie.
 2

Więcej…

 

7W ramach realizacji Programu Szkoły Promującej Zdrowie 17 maja 2018 roku p. Joanna Tatuch przeprowadziła zajęcia nt. „Spotkanie z nieznajomym”, w których uczestniczyła grupa uczniów z klas I – III. Wstępem do zajęć było odczytanie wiersza J. Hermana pt. „Obcy”. Dzieci określiły, kim jest dla nich „nieznajomy”. Wymieniły osoby, do których mogą zwrócić się o pomoc w razie zagrożenia. Następnie nauczycielka podzieliła dzieci na grupy. Zadaniem każdej z grup było przedstawienie scenki, podczas której dochodzi do spotkania z obcą osobą. Po przedstawieniu scenek dzieci dzieliły się wrażeniami. Określały, jakie zachowania nieznajomych powinny budzić niepokój. Kolejnym krokiem było ułożenie zasad prawidłowego zachowania się podczas kontaktu z nieznajomym.

Więcej…

 

Spotkania integracyjne

Pracownicy ZPO1 integrują się poprzez spotkania na terenie szkoły lub wyjazdy na wycieczki krajoznawcze bądź do teatru. Pracownicy szkoły i przedszkola spotykają się także na Wigilii zakładowej, by przy wspólnym świątecznym stole porozmawiać, złożyć życzenia, odpocząć. Nauczyciele obchodzą również Dzień Edukacji Narodowej przy wspólnym stole życząc sobie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym, i gratulując nagród. Innym sposobem na spotkania integracyjne jest wspólna uroczystość z okazji zakończenia roku szkolnego.
Od dłuższego czasu organizowane są także wycieczki szkolne na terenie Polski oraz zagranicznie. Nauczyciele wyjeżdżają wspólnie w góry, do pięknych ośrodków kulturalno- naukowych czy do Hiszpanii lub Grecji. W roku szkolnym 2017/2018 zaproponowano wyjazd do Teatru Narodowego na balet.
Pracownicy szkoły integrują się także spotykając się w mniejszym gronie w zespołach samokształceniowych, na których w formie warsztatów wymieniają się doświadczeniami, wspólnie opracowują sprawdziany, testy czy układają scenariusze zajęć oraz imprez szkolnych. Integrujące jest również współpracowanie podczas obchodów jubileuszy szkoły lub podczas przygotowania apelu szkolnego.

 

W naszej szkole odbywają się także apele porządkowe mające na celu przypomnienie uczniom pewnych zasad panujących w szkole. Pierwszy apel porządkowy w roku szkolnym 2017/2018  odbył się 27.09 2017 – był to alarm PPOŻ
23.10.2017 roku-  miał miejsce kolejny apel porządkowy, na którym przypomniano uczniom o zasadach korzystania z toalet. Zwrócono uwagę na rażące zachowania uczniów. Zakaz palenia papierosów i przypomniano zasady bezpieczeństwa.
Zasadnym wydaje się ciągłe przypominanie uczniom o zasadach panujących w szkole. Apele porządkowe pozwalają na przypomnienie sobie o poprawnym zachowaniu w toalecie, na korytarzach, w szatni, które nie zagraża nam i innym. Warto także wskazywać przykłady dobrych zachowań i negować złe.
23.02.2017- apel  porządkowy dotyczący złego zachowania i bezpieczeństwa, udzielenie nagany dyrektora dla ucznia klasy VIIb.

 

1O tym, jak ważne jest właściwe odżywianie, świetnie wie młodzież naszej szkoły, lecz żeby wiedzę  tę pogłębić,  uczniowie i wychowawca klasy  V b zaprosili na godzinę wychowawczą panią psycholog Martę Drzewiecką.

Zajęcia dotyczyły zaburzeń stanu zdrowia i rozwoju związanych z nieprawidłowym odżywianiem (otyłość, anoreksja, bulimia). Rozpoczęły się od wypełnienia przez uczniów krótkiej ankiety dotyczącej samoakceptacji. Następnie wybrane wcześniej uczennice przedstawiły prezentację multimedialną. Zawarły w niej informacje na temat zaburzeń odżywiania, ich przyczyn, objawów i skutków a także sposobów walki z chorobami takimi jak: anoreksja, bulimia, otyłość. W tym czasie pani psycholog przeanalizowała ankiety i podzieliła się z uczniami swoimi spostrzeżeniami. Z ankiety wynikało, że uczniowie klasy V b w większości nie mają zastrzeżeń do swojego wyglądu, nie słyszą krytycznych uwag od rodziny i znajomych i maja odwagę powiedzieć głośno, że nic nie chcieliby zmienić w swoim wyglądzie.

Więcej…

 

Przez cały rok szkolny 2017/2018 w ramach zajęć z przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie prowadzony był cykl spotkań dotyczących biologicznych aspektów dojrzewania – Moje ciało zaczyna się zmieniać. Uczestnikami zajęć była grupa dziewcząt i chłopców z klas V, VI i VII.
Zajęcia obejmowały następujące treści:

  • budowa narządów płciowych i zrozumienie ich funkcji;
  • określenie norm rozwojowych dla wystąpienia pierwszej miesiączki (dziewczęta) lub pierwszego wytrysku nasienia (chłopcy);
  • przebieg wzrastania w okresie dojrzewania: skok pokwitaniowy, zmiany sylwetki i rysów twarzy, przyrost masy mięśniowej, mutacja, ginekomastia;
  • zmiany związane z rozwojem układu rozrodczego: rozwój piersi, owłosienie ciała, pierwsza miesiączka, , owulacja, cykl miesiączkowy, polucje, erekcja członka;
  • znajomość hormonów warunkujących płodność kobiet i mężczyzn, objawy płodności;
  • higiena w okresie dojrzewania;
  • problemy towarzyszące dojrzewaniu: potliwość, kłopoty z cerą i włosami, porady higieniczne i kosmetyczne, przyrost masy ciała;
  • wskazania do konsultacji z lekarzem.

Uczniowie klas V zostali wprowadzeni w tematykę związaną z biologicznymi aspektami dojrzewania. Nauczycielka wyjaśniła krótko, co oznacza termin „dojrzewanie”, zwracając szczególną uwagę na naturalność i indywidualność tego procesu. Posługując się tablicami poglądowymi, filmami edukacyjnymi oraz przygotowaną prezentacją multimedialną dokonała omówienia budowy narządów płciowych, podkreślając ich funkcje oraz kolejność zmian zachodzących w okresie dojrzewania u każdej płci. W ramach podsumowania i utrwalenia zdobytych wiadomości uczniowie oglądali film pt. „Dziewczęta – przemiany wieku dojrzewania”, „Chłopcy – przemiany wieku dojrzewania” oraz rozwiązywali samodzielnie krzyżówki i test „prawda/fałsz”.

Więcej…

 

Stałą i doraźną opieką psychologiczną zostało objętych 17 uczniów i 12 przedszkolaków. W przypadku pomocy stałej spotkania z psychologiem odbywały się w sposób cykliczny, monitorowana była sytuacja ucznia – konsultacje z pedagogiem, wychowawcą, rodzicami.
W zakresie pomocy udzielanej uczniom odbywały się spotkania indywidualne, podczas których pojawiły się następujące problemy (zarówno podawane przez uczniów, rodziców, bądź wychowawców, jak i wynikające z diagnozy psychologa):

Więcej…

 

5W ramach tej akcji edukacyjnej dla klas II –VI 19 kwietnia odbyło się  w szkole spotkanie z producentem zdrowej żywności. Zaproszono Elżbietę i Tomasza Rachockich z Turzy Małej , którzy od kilku lat prowadzą w swoim gospodarstwie mini mleczarnię. Zajmują się wytwarzaniem serów i masła – produktów świeżych i bez konserwantów. Podczas spotkania uczniowie zostali wprowadzeni w temat, odpowiadając na pytania dotyczące zdrowego odżywiania. Za prawidłowe odpowiedzi uczniowie otrzymali nagrody w postaci porcji masła wyprodukowanego w minimleczarni  zaproszonych gości. Następnie podczas krótkiej prezentacji pan Tomasz zapoznał uczniów z  działalnością swojej firmy a także opowiedział o otrzymanych certyfikatach , dyplomach i wyróżnieniach za wysoką jakość swoich produktów.

Więcej…

 

2Nasza planeta bardzo długo musiała czekać na własny dzień. Mimo, że to święto jest starsze od wielu z nas, zapoczątkowano je dopiero w drugiej połowie XX wieku. Dzień Ziemi obchodzony jest obecnie w 192 krajach świata. Jego inicjatorem był John McConell, który swoją propozycję przedstawił w 1969 roku na jednej z konferencji UNESCO.
We współczesnym świecie chodzi przede wszystkim o promowanie ekologicznych postaw. 22 kwietnia odbywają się proekologiczne imprezy i akcje. Obserwując modę na ekologiczny tryb życia, dochodzimy do wniosku, że zamiary inicjatorów zaczynają przynosić efekty.
W tym roku mogliśmy się włączyć w akcję oczyszczania naszej planety i pomóc naturalnemu środowisku. Tegoroczne hasło nawołuje do inicjatyw mających na celu ograniczenie zanieczyszczeń środowiska z tworzyw sztucznych. W tym celu uczniowie naszej szkoły wykonali „ zabawki ekologiczne”. W ten sposób pokazali, jak można w prosty sposób wykorzystać surowce wtórne. Pomysły uczniów na wykonanie zabawek były różne i stanowiły ciekawą wystawę. Do prac uczniowie użyli puszek, butelek, toreb foliowych, kapsli, wełny, sznurka, tektury itp.

Więcej…

 

2Moduł: odżywianie
Zadanie: ,,Poznajmy się” - Przedstawienie produktów, które są wartościowe i przyjazne dla naszego zdrowia; zasady kupowania i przechowywania produktów.

W ramach realizacji Programu Szkoły Promującej Zdrowie ,,Nasze zdrowie – nasza sprawa” uczniowie klas piątych i szóstych robiliśmy sałatki warzywne i owocowe na lekcjach techniki. Głównym celem zajęć była popularyzacja częstego spożywania warzyw i owoców oraz wzrost świadomości wśród uczniów odnośnie sposobów zdrowego stylu życia i odżywiania. Uczniowie zadanie to wykonywali w grupach. Zanim przystąpili do robienia sałatek poznali podstawowe zasady savoir – vivre przy stole. Uczniowie dowiedzieli się również, że prawidłowo skomponowana dieta i racjonalne odżywianie mają ogromny wpływ na nasze zdrowie fizyczne. Poznali też wartości odżywcze warzyw i owoców.

Więcej…

 

5Nadeszła wiosna. Ładna pogoda zachęca nas do spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu. Powinniśmy pamiętać o tym, że wraz ze wzrostem temperatury rozpoczyna się aktywność kleszczy. Można je spotkać między innymi w lasach, na obszarach porośniętych wysoką trawą, paprociami lub zaroślami, na łąkach, pastwiskach, działkach rekreacyjnych i w parkach. Te pajęczaki przenoszą groźne choroby, takie jak borelioza czy zapalenie opon mózgowych.
W trosce o dobro naszych przedszkolaków i uczniów w kwietniu rozpoczęliśmy realizację programu edukacyjnego „Chroń się przed kleszczami wszystkimi sposobami!”. W klasach IV zajęcia poprowadziła pani Teresa Łapka, natomiast w klasach pierwszych i najstarszych grupach przedszkolnych – pani Joanna Tatuch.

Więcej…

 

Podczas kwietniowego zebrania z rodzicami uczniów klasy V b wychowawczyni przeprowadziła pedagogizację na temat „Nauka w sprzyjających warunkach pracy”.
Przygotowana przez prowadzącą prezentacja multimedialna ułatwiła rodzicom odbiór przekazywanych treści.
Zgodnie z przekazanymi przez nauczycielkę treściami efektywnej nauce sprzyjają:
a)Stan psychofizyczny ucznia
Przystępując do nauki w domu uczeń powinien być zdrowy, wyspany, nie głodny i nie przejedzony. Nie powinien mieć na sobie zbyt ciasnego ubrania, ze względu na złe krążenie krwi. Dobry nastrój i zainteresowanie przedmiotem nauki są pomocne.
b)Warunki zewnętrzne

  • świeże powietrze;
  • właściwa temperatura;
  • wygodne krzesło o odpowiednim kształcie i wysokości;
  • biurko lub stół o wysokości dostosowanej do wzrostu;
  • oświetlenie o właściwej intensywności, zawsze z lewej strony;
  • odpowiednie dla ucznia natężenie dźwięków (cisza lub cicha muzyka);
  • brak towarzystwa osób, które przeszkadzają i męczą;
  • porządek, który umożliwia dotarcie do potrzebnych rzeczy.

Więcej…

 

1Klasa IIIc wraz z wychowawcą B. Żerańską w roku szkolnym 2017/2018 brała udział w trzeciej edycji programu edukacyjnego „Zdrowe nietrudne”. Program ten ma na celu kształtowanie u dzieci nawyków zdrowego żywienia. Uczy najmłodszych jakich błędów nie popełniać w odżywianiu oraz jak w prosty sposób zmienić nawyki złego żywienia.
Uczniowie zdobywali wiedzę korzystając z dostępnych materiałów. Otrzymali wskazówki, co robić, aby zdrowo rosnąc, nie chorować, mieć mocne zęby. Rodzice zaś porady jak postępować by zachować zdrowie, dobrą kondycję jak efektywnie pracować i wypoczywać. 

 Uczniowie wspólnie z rodzicami wybierali różne produkty, których jeszcze nie jedli. Sprawdzali jak smakują. Doszli do wniosku, że nie wszystko musi smakować, ale warto próbować. Dowiedzieli się również dlaczego wspólny posiłek jest tak ważny. Wszyscy jednogłośnie stwierdzili, że zdrowe jedzenie wcale nie musi być trudne w przygotowaniu.        

Więcej…

 

Na  godzinie wychowawczej w kl 7 b odbyła się pogadanka  na temat „Zagrożenia związane z nałogami i uzależnieniami”. Głównym celem tych zajęć było zapoznanie uczniów z podstawowymi wiadomościami na temat używania i nadużywania  substancji zagrażających życiu i zdrowiu – alkohol, papierosy, leki, dopalacze, narkotyki. Ukazanie szkodliwości ich zażywania, rozumienie znaczenia słów: nałóg, uzależnienie, kształtowanie umiejętności skutecznego odmawiania, wzbogacenie wiedzy na temat zniszczeń organizmu i skutków społecznych spowodowanych spożywaniem alkoholu, paleniem papierosów, zażywaniem narkotyków; wdrażanie uczniów do aktywnego działania na rzecz zdrowia swojego i innych.
Nauczyciel razem z uczniami zastanawiają się nad znaczeniem  słów  „uzależnienie”, „nałóg”  a następnie podaje definicję nałogu i uzależnienia, substancje, środki od których można się uzależnić,  przykłady oraz skutki ich zażywania.

1

Więcej…

 

Uczniowie klasy VII b na zajęciach z wychowawcą mówili na temat  asertywności, „Zachowywać się asertywnie – to znaczy jak?
Celem tych zajęć było:

  • zapoznanie uczniów z definicją – asertywność,
  • poznanie różnych sposobów asertywnej odmowy,
  • rozwijanie umiejętności asertywnego odmawiania,
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie z presją rówieśniczą,
  • zrozumienie potrzeby udzielania sobie wzajemnej pomocy,
  • uświadomienie sobie, że są sytuacje, w których warto umieć odmawiać.

Na początku nauczyciel przedstawił temat i cele lekcji. Następnie odbyła się pogadanka na temat asertywności, czy jest to ważna cecha człowieka. Prowadząca zwróciła uwagę uczniów na to, że najważniejszym indywidualnym prawem człowieka jest jego prawo do bycia sobą.  Oznacza to, że człowiek może dysponować swoim czasem, energią, układać swoje sprawy osobiste według własnej woli i zgodnie z własnym interesem, tak, jak go pojmuje. Człowiek ma prawo wyrażać siebie - swoje opinie, uczucia, postawy, potrzeby, o ile czyni to w sposób nie naruszający praw innych osób. Wówczas można powiedzieć, że jest to postawa asertywna.

Więcej…

 

1W marcu w naszej szkole odbyło się spotkanie klasy VII a i VIIb z Policjantką Komendy Powiatowej w Mławie na temat „Odpowiedzialności nieletnich za czyny karalne” i strażakami z Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Mławie odnośnie niebezpieczeństwa związanego z wypalaniem traw, zatruć dwutlenkiem węgla.
Policjantka wyjaśniła pojęcie: nieletni i małoletni.
Nieletni”:

  1. osoba, która nie ukończyła 18 lat, a przejawia zachowania świadczące o demoralizacji
  2. osoba, która ukończyła 13 lat, a nie ukończyła lat 17 i dopuściła się popełnienia czynu karalnego
  3. osoba, która nie ukończyła 21 roku życia i względem której zostały orzeczone środki wychowawcze lub poprawcze

Małoletni” - to osoba, która nie ukończyła 18 lat. Sytuacja nieletnich jest różna w zależności od ich wieku – osoby odpowiednio mogą nie ponosić żadnej  odpowiedzialności karnej (postępowanie opiekuńcze), odpowiadają przed sądem rodzinnym i nieletnich.

Więcej…

 

W ramach realizacji programu Szkoła Promująca Zdrowie uczniowie klas czwartych wykonali prace plastyczne na temat ,,Ja i moja rodzina na sportowo”. Celem zadania było rozwijanie i doskonalenie możliwości twórczych uczniów poprzez działania plastyczne w różnych technikach, promowanie zdrowego stylu życia oraz aktywnego spędzania czasu wolnego z najbliższymi.
Przeprowadzone zadanie przyczyniło się do większego zainteresowania uczniów sportem. Poszerzyło wiedzę uczniów na temat znaczenia aktywności fizycznej dla zdrowia człowieka. Wzbogaciło doświadczenia plastyczne poprzez wykonywanie prac różnymi technikami plastycznymi.
Oto galeria prac naszych uczniów promująca aktywne spędzanie wolnego czasu:

1

Więcej…

 

5Realizując program Szkoły Promującej Zdrowie w kwietniu 2018r klasa IIIc z ZPO nr1 w Mławie z wychowawcą Bożeną Żerańską wykonała zadanie „Jak żyć i zdrowo się odżywiać?”.
Celem tego zadania było:

  • wykonać komiks zachęcający do zdrowego odżywiania się,
  • zachęcić dzieci do kształtowania właściwych nawyków i umiejętności prozdrowotnych,
  • ukazać korzyści zdrowotne jakie przynosi zdrowe odżywianie i aktywne spędzanie czasu wolnego.

Więcej…

 
Więcej artykułów…
ZPO nr 1 w Mławie
Reklama
Reklama
Reklama
Przedszkole Zdrowego Żywienia
Szkoła Zdrowego Żywienia
Reklama
Zajęcia sportowe
Reklama
InstaLing
Reklama
Przedszkole z tradycjami
Reklama
Kreatywne przedszkole
Reklama
Reklama
Przedszkole Zdrowego Żywienia cert
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Promujemy sport
Reklama
Zegar
Ulti Clocks content
Reklama
Statystyka gości
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj789
mod_vvisit_counterWczoraj764
mod_vvisit_counterTen tydzień2360
mod_vvisit_counterPoprzedni tydzień3528
mod_vvisit_counterTen miesiąc9051
mod_vvisit_counterPoprzedni miesiąc15183
mod_vvisit_counterRazem698783

Online (20 minutes ago): 13
Your IP: 3.228.24.192
,
Today: Paź 15, 2019